Nibe Marineforening

Fregatskydning 2023

FREGATSKYDNING DEN 5. AUGUST

Lørdag den 5. august afholdt Nibe Marineforening den årlige og traditionsrige Fregatskydning. Fregatskydning er på mange måder det samme som en fugleskydning, men blot skydes der efter forskellige mål på en model af en gammel tre master fregat.

Dagen begyndte på Nibe Torv Kl. 08.30 påbegyndtes dagens program med mønstring af omkring 28 friske marinere. Efter en kort snak og hilsen på alle fremmødte beordrede formand Hans Jørgen Christensen til antrædning, hvorefter dagens program kunne skydes i gang med kanon-salut. Efterfølgende blev marchen mod Nibe havn påbegyndt.

Efter ankomsten til Jens Poulsens fiskehus på Nibe havn blev marchen midlertidigt afblæst med en kanonsalut, og så blev der budt velkommen og foretaget inspektion af de opstillede marinere af Fregatkaptajn Lars Brøndum. Efter endt inspektion blev der budt på forfriskninger i form af kolde øl og en tilhørende dram.

Efter ca. en halv times hygge gik kursen atter mod Marinestuen i Nibe, hvor kaffe, rundstykker ost og pålæg, samt en snaps ventede de nu ret trætte marinere.

Herefter kunne Fregat-skydningen gå igang.

Ved 12-tiden suspenderedes skydningen midlertidigt for skytterne, der blev blæst til skafning. Dagens frokost bestod af veltilberedte stegte ål med hvide kartofler og persillesovs traditionen tro. Som altid et måltid en admiral værdig. Inden da var skydningen skredet fornuftigt frem, og halvdelen af målene var skudt ned.

Efter frokosten kunne skydningen genoptages og naturligvis afsluttes med uddeling af præmier til de skytter, som havde skudt mål ned.

Under fregatskydningen kan der ligeledes skydes til skive med hhv. gevær og pistol, som ligeledes præmieres. Desværre fik vi funktionsfejl på det ene gevær hvorfor der kun konkurreredes på skydning med pistol.

Afslutningsvist blev det tid til at den afgående Fregatkaptajn Lars Brøndum kunne afklæde sig sit Fregat-kaptajn regalier og udlevere dette på ny til Jan Pedersen, Nibe, som blev årets nye Fregatkaptajn.

En god og hyggelig dag med skydning, hygge og kammeratskab var slut. Gæsterne udenbys fra takkede af og begyndte turen hjem.

Årets skytter blev:

Bovsprydet – Tommy Lyngsø, Nibe