Fregatskydning 2015

Søndag den 9. august afholdtes på vanlig vis den årlige Fregatskydning i Nibe Marineforening.
Dagen begyndte kl. 08.30 med mønstring på Nibe Torv. Omkring 50 morgenfriske "sø-ulke" var mødt op for at deltage i dagens program, som blev sat igang af formand Hans Jørgen Christensen med kommandoen træd an. Efter opstilling affyredes kanon-salut, som gav genlyd i Nibe's, endnu, halvtomme gader, som blev opfulgt af march i geled mod daværende Fregatkaptajn Eddy Klemmesen, som befandt sig på havnen i Nibe med forfriskninger.

Ankomsten til Nibe Havn blev markeret med endnu en kanonsalut, hvorefter Fregatkaptajnen, traditionen tro, benyttede sig af muligheden for at inspicere de opstillede Marinere samt komme med de vanlige spottende og drillende kommentarer. Efter endt inspektion blev der budt på forfriskninger i form af øl og vand mm. til de, efter marchen (som normalt er forbeholdt fodfolket) tørstige Marinere.

Efter ca. en halv times pause gik marchen mod Marine-stuen, hvor kaffe og rundstykker samt en snaps ventede de nu sultne og kaffetørstige deltagere.

Herefter kunne Fregat-skydningen påbegyndes.
Kort efter middagstid indstilledes skydningen midlertidigt for at skytterne kunne nyde dagens frokost bestående af stegte ål med hvide kartofler og persillesovs. En uventet strømafbrydelse forsinkede midlertidigt måltidet, men dog ikke noget havfruerne i kabyssen ikke kunne håndtere. Et måltid en admiral værdig.

Efter frokosten kunne skydningen genoptages og naturligvis afsluttes med uddeling af præmier til de dygtigste af skytterne.
Der blev ligeledes afholdt konkurrence i skydning til skive med hhv. gevær og pistol, som ligeledes præmieredes.
Dagen bød tillige på optagelse af et nyt medlem Bent Lyngsø
. Et stort tillykke til Bent og alle dagens vindere.

Afslutningsvist blev det tid til at den afgående Fregat-kaptajn Eddy Klemmesen måtte afklæde sig sit Fregat-kaptajn regalier og lade formand Hans Jørgen Christensen udlevere dette på ny til årets nye Fregat-kaptajn Kenneth Kajberg.

Dagen rundedes derefter af på behørig vis.

Årets skytter blev:

Bovspyddet – Tage R. Jensen