Nibe Marineforening

Generalens referat

Generalens referat”

Medlem Torkild Hansens søster Birte, laver efter hvert års udflugt et meget fyldestgørende referat – som hermed følger:

Nibe Marineforenings Sommerudflugt

Lørdag 15/7-13

Destination: Thorsminde.

Olsens bus stod klar ved huset, og o830 gik kursen sydover i sommervejr.

Chaufføren bød os velkommen ombord, og herefter berettede formand Hans Jørgen Christensen om dagens program.

På en rasteplads med flot udsigt over Skive, nød vi de lækre rundstykker med kaffe, og en lille en til halsen, her var også 1. revle.

2. revle nød vi på Holstebrovej/Ringkøbingvej, hvor der nu var overskyet og blæst – Brunborgvej stod der på vejskiltet. Turen fortsatte så i solskin vestpå gennem Staby og Husby, og så var vi på tangen med diger mod havet og store engarealer mod Nissum Fjord.

1230 parkerede bussen ved Strandingsmuseum St. George i Thorsminde, og vi fik serveret frokost i form af gode sandwich og selvfølgelig en revle, hvorefter vi besøgte museet.

Kl. 1500 blev kursen sat mod Nibe efter 4. revle ved bussen. Vi passerede Lemvig og Struer, og i Vinderup lød det pludseligt højt: ”var det et vandtårn?” Leif: ”jeg har en flaske vand”, ”åhh, send lige flasken rundt så vi kan få fugtet læberne” Disse og andre små hints virkede, så 10 km. før Skive holdtes 5. revle kl. ca. 1600 og i tørvejr.

En halv time senere kom uvejret, som forudsagt, med storm, torden og regn.

På resten af turen kunne vi ikke se ud af vinduerne, der lignede en gammeldags osteforretning med rindende vand på ruderne.

1745 var vi ved marinestuen og måtte have regntøjet på, for bare at gå ud af bussen.

Bjarne Severin havde grisen på grillen, og kl. 1900 blev den dejlig mør serveret med kartoffelsalat, og alt tænkeligt grønt tilbehør, og herefter var der kaffe og småkager.

Under middagen fik 2 nye medlemmer overrakt der medlemsnål Hans Jørgen Andersen og Erik Ruberg.

Det blev en dejlig, lang og oplevelsesrig dag. At besøge et sted jeg aldrig har set, og nok ikke ville hvis ikke Marineforeningen havde inviteret.

Et lille suk – kanonen, flaget, skibsklaveret og Dronningens skål savnede jeg.

En stor tak til foreningen og venlig hilsen fra Hansens Søster Birte.